Pielęgnacja obuwia piłkarskiego

Jak czyścić, pielęgnować i konserwować buty piłkarskie

WSTĘP
Dobre korki, lanki, halówki to wcale nie mały wydatek. Profesjonalne modele piłkarskie to już inwestycja całkiem spora. Co zrobić, by przedłużyć życie swoich piłkarskich butów? Nic specjalnego – o buty piłkarskie (a właściwie każde) po prostu trzeba dbać. To bardzo ważne.
O obuwie sportowe zatroszczyć się należy jeszcze bardziej, niż o obuwie wyjściowe. Dlaczego? Ano dlatego, że eksploatowane są o wiele bardziej intensywnie niż zwykłe buty, przez co o wiele bardziej narażone są na przeróżnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne i deformacje oraz usterki związane z naturalnym zużyciem, . Ale to nie wszystko – najważniejsza kwestia: NASZE ZDROWIE. Otóż, buty sportowe to raj dla rozwoju mikroorganizmów, a grzybica stóp i paznokci to zmora wielu zawodników. Pot i wilgoć wewnątrz obuwia to naturalne środowisko bakterii. I to przede wszystkim dlatego o sportowe obuwie dbać trzeba. To nie tylko kwestia, estetyki, pieniędzy, ale przede wszystkim HIGIENY I ZDROWIA!

Jeżeli chodzi o sprzęt piłkarski, obuwie to jedna z tych najistotniejszych spraw, które mają ogromny wpływ na grę zawodnika. Absolutna podstawa to komfort i wygoda. Buty piłkarskie powinny być dopasowane do stopy, ale nie za małe. Nie powinieneś cierpieć kopiąc piłkę. Jeżeli buty są dopasowane, wszystko jest w porządku – będziesz czuł piłkę i panował nad nią. Jeżeli są za duże, szukaj mniejszych. Jeżeli są zdecydowanie za małe, szukaj większych. Jeżeli są minimalnie za małe, użyj TARRAGO STRETCH lub SAPHIR Shoe Eze, ewentualnie udaj się do szewca, który minimalnie rozbije buty, dopasowując je do Twojej stopy. Nie przemaczaj butów, nie wkładaj do miski z wodą, by dopasować je do stopy – szybko je w ten sposób zniszczysz i zdewastujesz. Skóra nie lubi wody. Przemoczona traci swoje naturalne właściwości, traci oddychalność, elastyczność, wysusza się, jest bardziej podatna na pęknięcia i uszkodzenia mechaniczne, co w efekcie prowadzi do jej dewastacji. Pamiętaj – buty rozbiją się na boki, ułożą się, dopasują do stopy, ale na długość dobierz rozmiar optymalnie. Wydajesz konkretne pieniądze – sam zadbaj o komfort użytkowania już na etapie zakupu.
DOPASOWANIE BUTÓW I PIERWSZY MECZ
Nie zakładaj nowych korków na mecz. Może się udać, ale jest też duża szansa, że będzie to 90-minutowy koszmar z powodu niedopasowania buta do stopy. Zanim zagrasz ważny mecz, pobiegaj w nowych butach, przeprowadź rozgrzewkę, trening lub nawet kilka. Daj czas swoim butom na „ułożenie się” do stopy. Co prawda nawet niektórzy profesjonalni zawodnicy potrafią moczyć buty, by optymalnie dopasować je do stóp, ale na pewno nie jest to czynność, która pozytywnie wpłynie na jakość, a przede wszystkim żywotność materiałów, z których obuwie wykonano.

Odpowiednio dopasowane obuwia piłkarskiego to bezpieczeństwo, dobre panowanie nad piłką i przyjemność z gry. Źle dopasowane obuwie to ryzyko kontuzji, ból, pęcherze i otarcia, a co za tym idzie błędy, słaba gra i zero przyjemności. Nie lekceważ tego – zadbaj o to, by obuwie z jednej strony nie cisnęło, a z drugiej, by stopa nie ślizgała się wewnątrz. To bardzo ważne. Warto w trakcie mierzenia mieć na sobie skarpety lub getry, których będziesz faktycznie używał w trakcie meczu.


JAK RADZIĆ SOBIE Z PĘCHERZAMI I OTARCIAMI?

Trening biegowy, czy piłkarski – pewne rzeczy wiedzieć warto:

Bieganie wydaje się być łatwym sportem, ale potrafi też obciążyć ciało. Jeśli brak ci ostrożności, możesz się nabawić mniej lub bardziej poważnej kontuzji. Naciągnięte ścięgno Achillesa czy zwichnięta noga mogą pozbawić cię możliwości treningu na długie dni. Jednak przy bieganiu zdarzają się też drobne incydenty, które mogą powodować niewygodę. Najczęstsze z nich to otarcia i pęcherze. Poniżej siedem sposobów, jak ich uniknąć.

krok 1
Dostarcz organizmowi odpowiednią ilość wody

Właściwe nawodnienie jest bardzo ważne podczas biegania. Pij dużo wody czy napojów izotonicznych zawierających sód i elektrolity. Dzięki temu wydzielany przez twoje ciało pot nie będzie tworzył kryształków soli zatykających pory. Mogą one zwiększać tarcie pomiędzy skórą a twoim ubraniem i obuwiem podczas biegania.

krok 2
Miej na uwadze jakość materiału i sprzętu do biegania

Pomimo tego, że podczas biegania musisz się pocić bez ograniczeń, na pewno nie chcesz, aby pot obciążał twoje ubranie i powodował otarcia i pęcherze. Dlatego twój strój do biegania powinien być wygodny i pozwalający skórze oddychać. Nie poleca się do biegania bawełny, ponieważ jest ona szorstkim materiałem. Zaopatrz się w ubrania i skarpetki, wykonane z technicznego materiału, który zapewnia ciału odpowiednią wentylację. Sprawdź też, czy twoje ubrania i buty nie mają wystających, szorstkich szwów.

krok 3
Noś dopasowaną odzież

Otarcia są wynikiem nieustannego tarcia materiału o skórę. U kobiet część garderoby, która najbardziej powoduje otarcia, to sportowy biustonosz. Upewnij się, że twój strój nie jest ani zbyt luźny, ani zbyt obcisły. Odpowiedni rozmiar zapewni, że twoje ubranie nie będzie tarło o skórę w czasie biegania. Ta rada odnosi się także do skarpetek. Nie wkładaj zbyt cienkich, ponieważ zwiększy to ryzyko pojawienia się pęcherzy.

krok 4
Noś dopasowane obuwie

Upewnij się też, czy twoje buty mają odpowiedni rozmiar i kształt dla twojej stopy. Odstęp pomiędzy czubkiem buta a najdłuższym palcem u nogi powinien wynosić około jednego centymetra. Nosek powinien być na tyle szeroki, abyś mogła swobodnie ruszać palcami. Za to twoja pięta nie powinna się ślizgać w czasie biegania.

krok 5
Nasmaruj skórę

Sucha skóra łatwiej poddaje się otarciom. Nawilżaj ją po prysznicu i używaj wazeliny miejscach, gdzie mogą wystąpić otarcia lub pęcherze.

krok 6
Przyklej plaster

Możesz także miejsca podatne na otarcia zakryć plastrem. Jest wiele różnych rodzajów samoprzylepnych plastrów, nawet takich imitujących skórę. Dają one skuteczną ochronę przed pęcherzami i otarciami. Możesz także przewiązać stopy lekkim bandażem.

krok 7
Używaj talku

Aby twoje ciało nie lepiło się od potu podczas biegania, posyp je talkiem. Jest wiele produktów pochłaniających pot, łącznie z proszkiem do stóp.

źródło:
http://www.tipy.pl/artykul_10237,jak-uniknac-otarc-i-pecherzy-podczas-biegania.html

PO MECZU / PO TRENINGU – PIELĘGNACJA OBUWIA PIŁKARSKIEGO

1. Nie zostawiaj obuwia po meczu lub treningu w torbie. Tak czyni niestety większość zawodników, dając pole do popisu wilgoci, bakteriom, grzybom i pleśni, które dewastują nasze buty i rujnują zdrowie stóp. To jedna z najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić.

2. Pamiętaj o oczyszczeniu i wysuszeniu obuwia po każdym użytkowaniu.  Do czyszczenia obuwia ze skór naturalnych używaj płynów i cleanerów do skór, np. Universal Cleaner Tarrago. Do obuwia z materiałów syntetycznych używaj wilgotnej szmatki.

3. Oczyszczone buty, najlepiej wyposażone w drewniane prawidła powinny być suszone w temperaturze pokojowej z dala od źródeł ciepła. Wysoka temperatura negatywnie wpływa na skórę i inne materiały, deformując je, usztywniając. Ponadto osłabieniu mogą ulec kleje użyte w procesie produkcji buta. Jeżeli nie masz prawideł – wypełnij obuwie gazetami, które będą miały szansę wchłonąć nadmiar wilgoci od wewnątrz, utrzymując jednocześnie naturalny kształt buta.

4. Kiedy skóra butów jest już sucha, warto je natłuścić [b]dubbinem do skór[/b], który utrzyma naturalną elastyczność materiału, zwiększy wodoodporność i żywotność naturalnej skóry. Skóra nienatłuszczana, będzie sucha, sztywna, podatna na pęknięcia i uszkodzenia.

5. Jeżeli używałeś korków wkręcanych, po meczu wykręć kołki, oczyść je usuwając resztki błota i brudu również w miejscu mocowania. Tu pomocna może być szczotka do butów z naturalnego włosia. Wkręty warto od czasu do czasu nasmarować (z umiarem) unikając korozji. Dokręcaj korki z wyczuciem, by nie uszkodzić gwintu.

6. Dubbiny i inne natłuszczające środki stosuj tylko do obuwia z naturalnej skóry. Tego typu obuwie można polerować.

7. Dbaj o higienę stóp, stosuj antybakteryjne dezodoranty, które stosuje się wewnątrz obuwia, np. Tarrago Deo Fresh

 

Przykładowy zestaw do pielęgnacji skórzanego obuwia piłkarskiego:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *